04 okt 2019

Vaner

Lige fra din tidlige barndom, har du udviklet en lang række vaner, som får dig til at handle automatisk i langt de fleste situationer i din hverdag, uden du behøver at tænke over det. Skal vi tro på psykologerne er hele 95 % af alt, hvad du tænker, føler, gør og opnår, et resultat af dine vaner.

Hvis det i stor udstrækning er dine vaner, der bestemmer, hvordan du tænker og handler, er det derfor også dine vaner, som i stor udstrækning afgør, hvilket liv du lever, hvor lykkelig du er, og hvor stor succes du har med de ting, du foretager dig.

  • Det er dine vaner, som afgør, hvordan du handler det meste af tiden
  • Hvordan du handler det meste af tiden former dit liv
  • Som tiden går, vil dine vaner – det du næsten ubevidst tænker og gør regelmæssigt – i stor udstrækning blive en del af din personlighed
  • Det er næsten udelukkende din personlighed og dine handlinger, der afgør, om du har succes eller fiasko med at nå de mål, du sætter dig.

Det er dine vaner, der gør dig tyk eller slank.

Det er dine vaner, der afgør, om du er i dårlig eller god form.

Det er i stor udstrækning dine vaner, der holder dig sund og rask … eller gør dig syg. Mennesker, der er sunde og friske – og som lever et langt og tilfredsstillende liv – har tilegnet sig sunde vaner, der gør det muligt.

Det er i stor udstrækning dine vaner, der afgør om du har fiasko eller succes. Mennesker med succes er generelt mennesker, der har tilegnet sig vaner, som har gjort det lettere for dem at nå deres mål.

Sådan ændrer du dine vaner!

Det er svært at ændre vaner, men det kan godt lade sig gøre. Her får du svaret på hvordan du gør.

Det begynder med dine tanker

Vær opmærksom på dine tanker, for de bliver til dine holdninger. Det, du tænker, tænker du flere gange, og jo mere du tænker over noget, jo mere overbeviser du dig selv om, hvad du synes om en given ting. Tankerne bliver til dine holdninger.

Holdninger bliver til handlinger

Vær opmærksom på dine holdninger, for de bliver til dine handlinger. Du handler ud fra det, du synes er rigtigt og forkert. Synes du det er i orden at gå overfor rødt, så går du overfor rødt. Synes at man altid skal have en regning på et stykke udført arbejde, får du ikke lavet noget sort.

Handlinger bliver til vaner

Vær opmærksom på dine handlinger for de bliver til dine vaner. Når du har tænkt dig frem til en holdning og du handler efter din overbevisning tænker du ikke nøjere over, hvorfor du gør, som du gør. Det sker bare. Og jo mere det bare sker, desto mere fremavler du en vane.

Lav om på dine vaner

Vil du ændre på noget, du synes er en dårlig vane, er du nødt til at lade ændringen starte helt tilbage ved tanken. Gør det, at du tænker det, du gerne vil opnå, frem for det, du IKKE vil. Når du fokuserer på det, du vil er der større sandsynlighed for, at du når dit mål. Også når du vil ændre vaner.

Refleksive ord:

“Den eneste der kan sige til dig, du ikke kan, er dig selv. Og du behøver ikke høre efter.”

[top]
Deltag i dialogen på Facebook eller Linkedin