Organisation og teori

● Vi har kapitalpartnere, som er medindehavere af konsulent-huset PS4 A/S.
● Vi har partnere, som fokuserer på et aktuelt konceptområde/
uddannelsesområde.
● Vi har associerede konsulenter, som aktiveres, når der er brug for ekstra ressourcer ved større opgaver og udbud.
● Vi har associerede netværk, som aktiveres, når vi skal bygge et komplementært team op ved en opgaveløsning.

Vi udvikler lederskaber til gavn for resultater.

 

Schein’s principper for procesrådgivning

Et kort resume af Schein’s 10 principper for procesrådgivning

PS4’s tilgang til konsulentopgaver.

1. Always try to be helpful
Enhver konsulentopgave er selvsagt “hjælp” i en eller anden forstand, men intentionen i udsagnet er, at ENHVER intervention skal vurderes ud fra om den hjælper. Anderledes udtrykt advarer dette princip mod “genveje”, der tryner en modtagende person eller ditto organisation til at “indse…”

2. Always stay in touch with the current reality
Understreger nødvendigheden af – også undervejs i opgaven – at spørge ind til den oplevede virkelighed hos kunden. Dette vil uundgåeligt også give kunden information om konsulentens opfattelse af virkeligheden.

3. Access your ignorance
Præciserer nødvendigheden af at skelne det, konsulenten ved, fra det hun tror hun ved og (især) det, han absolut ikke ved. Det er med andre ord vigtigt og rigtigt at spørge meget. Det kan til gengæld være svært, fordi konsulenten jo er en klog ekspert fra København.

4. Everything you do is an intervention
– og det er der bare ikke noget at gøre ved. Oven i købet er enhver interaktion jo en påvirkning af både kundesystem og konsulent. Og stadig har mangen en konsulent planlagt, at han på næste møde skulle være en flue på væggen…

5. It is the client who owns the problem and the solution
Det er ikke løsningen at tage andres problemer på sig, ligesom det ikke er hensigtsmæssigt at ende med en løsning, der ville være superfin for konsulenten.

6. Go with the flow
Betyder IKKE at man skal få tiden til at gå uden at gå ind i opgaven, men derimod, at der ikke bliver accept for hverken udfordring eller løsning, hvis ikke basis er de erfaringer og vaner, der eksisterer i kundesystemet. Det er i denne forstand man skal “gå med” i den forstand, at der ikke skal være revolution men evolution i udviklingen.

7. Timing is crucial
Enhver intervention kan være god på et tidspunkt og skidt på et andet. Derfor er det nødvendigt at “lytte” til det rette øjeblik.

8. Be constructively opportunistic with confrontive interventions
Et princip der afbalancerer princip 6. Filosofien er, at et kundesystem har “åbne” øjeblikke, hvor chancen for at præsentere forandring er utypisk stor (utypisk for det pågældende system og kun for det). Så skal man være der – klar til at foreslå.

9. Everything is data; errors will occur and are the prime source of learning
Der vil opstå uventede og uønskede situationer undervejs. Det er vigtigt at betragte også disse situationer.

10. When in doubt, share the problem
Eller helt enkelt: det er rimeligt og fornuftigt at spørge kunden, hvor processen skal hen nu. Et princip, der i høj grad åbner for det defensive modsvar “…jeg troede, det var dig, der var konsulent!!”