Konstruktiv konflikthåndtering

Konstruktiv konflikthåndtering for ledere og medarbejdere

Brug konflikter konstruktivt – det giver plads til nytænkning

Træk time-out-kortet og træf sunde beslutninger

  • Lær, hvordan du bremser konflikthastigheden ned, så I kommer i en konstruktiv retning
  • Bliv bevidst om blokeringer, der får os til at undgå konflikter og lær, hvordan du lægger dem bag dig
  • Hør, hvordan du bruger konflikter positivt, så de bliver afsæt for udvikling og vækst
  • Få fokus på, at vi er forskellige og opfører os forskelligt i konflikter, og skab plads til alles input

Konstruktiv konflikthåndtering for ledere og medarbejdere

Hold fast i uenigheders potentiale!
Selv om uenigheder på arbejdspladsen sluger energi, er de også frugtbare for organisationer og mennesker. Konstruktiv konflikthåndtering sikrer, at uenigheder ikke støder på grund og vokser til destruktive og fastlåste positioner. Som leder eller medarbejder lærer du på kursusdagen, hvordan du navigerer i en travl hverdag og samtidig bruger uenigheder om opgave og retning som værdsatte muligheder til vækst, nytænkning og udvikling. På den måde bliver de til gavn for din arbejdsplads, din afdeling og dit arbejdsliv.

Konstruktiv konflikthåndtering er et balanceret miks af selv-kendskab, redskaber og samarbejde
Når en konflikt lades i stikken, ender den fastlåst og destruktiv og begynder at sluge ressourcer. Konstruktiv konflikthåndtering er fokus på dig selv og personerne i situationen samt testede redskaber, der sikrer et positivt udkomme i stedet. Sigtekornet er på, hvad uenigheden er om, og ikke på, hvem der er uenige. Der sigtes dermed på at skabe plads til den enkelte, så han eller hun bidrager optimalt. Kurset i konstruktiv konflikthåndtering giver dig som leder eller medarbejder det mentale overskud og værktøjerne til at gå ind i konflikter og vide, at du kommer ud med et positivt resultat. Et resultat alle – din virksomhed, din afdeling, dig selv – har gavn og nytte af.

Pris
Kr. 4.500 excl. moms

Afholdes i Borgergade 20, 3. sal, Kbh K

Se datoer og tilmeld

Program

Konflikthåndtering – trin for trin frem mod konstruktiv adfærd, udvikling og muligheder

  • Bliv klar på, at konflikter er et arbejdsvilkår og få fokus på, hvordan du handler i konfliktsituationer
  • Erhverv dig ’blikket udefra’ og brug det til at forstå dig selv og de andre, så du bryder ubevidste mønstre
  • Anvend styrken i klare rammer for samarbejdet og forventningerne
  • Få lagt klare linjer for arbejdsopgaverne – fx kvalitet, deadlines, forventninger, regler og procedurer samt omgangsformen og kulturen i dagligdagen
  • Anvend konflikttrappen som værktøj, så du bremser konflikter, inden de bliver destruktive og fastlåste
  • Lær, hvordan den samme situation tolkes og opfattes vidt forskelligt af de involverede, og hvordan du handler efter det
  • Brug aktivt feedback som et værktøj i konflikter
  • Lær konflikttyperne at kende, så hver især får plads og mulighed for at bidrage
  • Overkom blokeringerne, der hindrer, at du tager hånd om konflikterne
  • Håndter konstruktivt forskellen mellem faktisk uenighed om sagen og spændinger, der bunder i uoverensstemmelser mellem de uenige
  • Bliv bevidst om de 3 adfærdsmåder i konflikthåndtering – assertiv, passiv, aggressiv – så du forlader de uhensigtsmæssige og bliver hjemmevant med den assertive tilgang

Dagen slutter med din handlingsplan for, hvordan du anvender dagens input og redskaber tilbage på arbejdet.

Se datoer og tilmeld